• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – jak przygotować się już dziś do sprawozdawczości w 2025 r. Monitoring wdrażania dostępności

online
Miejsce
Internet
Termin
11 czerwca 2024
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
439/399 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 399 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 28 maja 2024 r. cena wynosi: 439 PLN netto/os.

Ustawa o dostępności cyfrowej rodzi w samorządach szereg trudności. Dlatego zapraszamy Państwa na szkolenie, które wyjaśni najważniejsze problemy związane z ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w kontekście przygotowania raportu.

Ważne informacje o szkoleniu

W 2025 roku każdy podmiot publiczny zobowiązany będzie do przygotowania raportu z wdrożenia rozwiązań zapewniających dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami. Najbliższe miesiące to doskonały moment, aby przeprowadzić monitoring wdrażania dostępności i wykorzystać jeszcze nadchodzący czas, by wdrożyć rozwiązania, które nakłada na podmioty publiczne ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Przedmiotem szkolenia jest:
• Przekazanie informacji na temat obowiązków w zapewnianiu dostępności zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
• Zaprezentowanie dobrych praktyk i nowych rozwiązań, jakie pojawiają się w urzędach w celu zapewniania dostępności.
• Wskazanie przykładów rozwiązań szkodliwych – tylko pozornie likwidujących bariery architektoniczne, informacyjno-komunikacyjne.
• Przedstawienie rozwiązań, które można wprowadzić bezkosztowo lub z minimalnym budżetem, a które są znaczące dla zapewniania dostępności np. kody QR, oznaczenia, czy inne rozwiązania organizacyjne lub proceduralne.
Szkolenie będzie miało charakter praktyczny i warsztatowy. Zajęcia są skierowane do osób już pełniących funkcję koordynatora, ale również osób nowych, dopiero rozpoczynających działania w tym obszarze.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Przygotowanie do sprawozdawczości z wdrażania dostępności – raportu o stanie zapewniania dostępności w 2025 roku.
• Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do przeprowadzenia analizy procesu wdrażania rozwiązań, zapewniających dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami.
• Poznanie przykładów w zakresie wdrażania rozwiązań dotyczących likwidacji barier architektonicznych i informacyjno-komunikacyjnych.
• Uzyskanie informacji i nabycie umiejętności, które pomogą samodzielnie, na bieżąco planować nowe rozwiązania, korzystać z aktualnej wiedzy, wdrażać rozwiązania bezkosztowe np. dobrze przygotowane procedury, kody QR, komunikację głosową i itp.
• Poznanie narzędzi i metod przeprowadzania cyklicznych procesów, mających na celu monitorowanie wdrażania dostępności np. ankiety, audyt, spotkania i inne.
• Uzyskanie odpowiedzi na pytania:
- Jak przygotować się do sprawozdawczości z wdrażania dostępności – czyli jakie informacje przygotować do przyszłego raportu o stanie zapewniania dostępności?
- Czy wdrożone obecnie rozwiązania spełniają kryteria zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami?
- Jakie rozwiązania nie są właściwymi w zapewnieniu dostępności?
- Jakie są etapy przygotowania i przeprowadzenia audytu monitorującego wdrażanie dostępności?
- Co powinna zawierać ankieta do monitorowania procesu wdrażania dostępności?
- Jak przeprowadzić spotkania monitoringowe z pracownikami podmiotu?

zwiń
rozwiń
Program

1. Dostępność architektoniczna:
• Bariery i ich likwidacja – case study, rozwiązania, dobre i złe praktyki.
• Dostęp alternatywny – case study, rozwiązania.
2. Dostępność informacyjno-komunikacyjna:
• Bariery i ich likwidacja – case study, rozwiązania, dobre i złe praktyki.
• Dostęp alternatywny – case study, rozwiązania.
• Tworzenie dobrych tekstów w ETR.
• Procedury zwiększające dostępność.
3. Dostępność cyfrowa:
• Dostępność mediów społecznościowych.
• Dokumenty dostępne cyfrowo.
• Wnioski i żądania zapewniania dostępności i wnioski o zapewnienie komunikacji w sposób określony we wniosku – jak przygotować?
4. Proces monitoringowy – wdrażanie dostępności:
• Etapy przygotowania i przeprowadzenia audytu monitorującego wdrażanie dostępności.
• Przygotowanie raportu z monitoringu.
• Przygotowanie i przeprowadzenie badania - ankieta do monitorowania procesu wdrażania dostępności – gotowe przykłady.
• Jak zainicjować i przeprowadzić spotkania monitoringowe z pracownikami instytucji?
5. Dobre praktyki w urzędach i instytucjach – przykłady praktycznego wdrażania dostępności w urzędach.
6. Dyskusja, pytania do ekspertki, wymiana doświadczeń.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Koordynatorzy dostępności.
• Osoby wspierające koordynatorów dostępności w urzędzie.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, audytorka dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, trenerka. Prowadzi szkolenia i doradztwo z zakresu wdrażania zasad i rozwiązań w dostępności dla osób z niepełnosprawnością w usługach publicznych. Wspiera organizacje w audytowaniu dostępności i wdrażaniu rekomendowanych rozwiązań. Przeprowadza szkolenia dla pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością. Ekspertka merytoryczna i współautorka standardów dostępności i publikacji m.in.: „Ramowe wytyczne w projektowanie obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach” (CIOP), „Standard dostępności POZ”. „Komunikacja z pacjentami ze szczególnymi potrzebami”. Autorka koncepcji i materiałów szkoleniowych w projektach edukacyjnych dla koordynatorów ds. dostępności (KPRM, MS, ZUS). Współpracuje z urzędami publicznymi w całej Polsce. Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Siwierska
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępca Dyrektora FRDL Centrum Szkoleniowego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 399 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 28 maja 2024 r. cena wynosi: 439 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 5 czerwca 2024 r.